Osobní branding – jak udělat díru do světa

Při prvním setkání s pojmem osobní branding se nám může vybavit několik neurčitých obrazů. Především se ale jedná o proces, kdy v sobě hledáme naše nejsilnější kvality a zároveň se je snažíme představit světu. Tato cesta je důležitá zejména pro získávání příležitostí v kariéře i životě, pro inspiraci nebo při budování růstu v podnikání. Existuje několik strategií, které nám s tím mohou pomoci.

20. 1. 2022

Proč budovat svoji osobní značku?

Podle expertky na budování osobní značky Cristiny Muntean je osobní branding především procesem, který nikdy nekončí. Vždy budeme mít další podněty k rozvoji a řadu aktivit, které nám pomohou tento celý koncept rozvinout. Budovat svoji osobní značku je důležité hned z několika důvodů. Především se jedná o nové pozitivní příležitosti v kariéře, podnikání či životě, jelikož díky našemu jménu začnou přicházet nabídky, pracovní příležitosti, zahraniční cesty a další možnosti, kterých bylo dříve těžké dosáhnout. S tím jde ruku v ruce i kariérní ochrana, se kterou se pojí fakt, že budeme znát osoby na správném místě, které se za nás v případě problémů nebo potřeby mohou zaručit, mohou nás sponzorovat, nebo nám třeba předají lukrativní zakázky, i když třeba ještě nejsme špičkou ve svém oboru. Mimo aktivní benefity získáme ale i šanci někoho inspirovat.

Osobní komunikace jako klíč k úspěchu

S možností vybírat si podmínky, ve kterých chceme rozvíjet svoji kariéru, přichází ale i určitá zodpovědnost. Prvním kamenem úrazu může být situace, kdy si říkáme, že vlastně vůbec nemá cenu svoji osobní značku budovat, protože nevíme, co bychom lidem předali a nejsme si jisti, jestli je někdo, jako jsme my, vůbec bude zajímat. To je ale normální stav, protože v našem těle žijeme a jsme zvyklí i na sebemenší nebo naopak sebelepší úspěchy, které jsme zaznamenali, takže si nejsme jisti, co z toho je hodnotné i pro ostatní. Je proto dobré tuto svoji značku budovat společně s kariérně příbuznými pracovníky, abychom si mohli vyslechnout jejich zpětnou vazbu a zaznamenat si, co jim osobně přišlo důležité, nebo co by naopak stálo za to vynechat.

Existují ale i určité problémy, které nám osobní komunikaci mohou ztížit.

Napětí mezi odborností a viditelností

Leckdy můžeme mít v pracovním procesu pocit, že přece lidé kolem nás musí vidět, v čem jsme dobří. Museli zaznamenat všechny ty přesčasy, tvrdě vydřené úspěchy, brilantní nápady, vedoucí k profitům, a veškerou odbornost, kterou naše jméno přináší. To je častý omyl, který místo k žádanému povýšení může vést k pocitu nedostatečného ocenění.

Dokud nebudeme mluvit o tom, co se nám povedlo nebo co bychom rádi, nikoho to zajímat nebude. Pravdou je, že nikdo nebude věnovat zvýšenou pozornost každému našemu kroku a nebude si do tabulek zaznamenávat veškerý náš pokrok a osobní růst. Pokud něco chceme vyzdvihnout, neměli bychom se bát o tom mluvit. Samozřejmě v mezích určité pokory a respektu, ale naopak není důvod sám sebe podceňovat – obzvlášť, pokud stojíme o povýšení nebo uznání.

Syndrom skleníku

Druhému často vyskytovanému problému v osobní komunikaci Cristina Muntean říká syndrom skleníku. Popisuje tím situaci, kdy jsme příliš dlouho v našem osobním skleníku, konkrétně té stejné skupině, kterou známe a je nám příjemná, protože jsme seznámeni se všemi kolegy či spolužáky a víc nepotřebujeme. Tento jev je běžný například ve velkých firmách nebo na fakultách. Neměli bychom se tedy bát vyjít ven a hledat příležitosti kolem sebe. Mohli bychom být překvapeni, co vše se „tam venku“ ukrývá za šance.

Strategie osobní komunikace

Muntean taktéž hovoří o určité osnově strategie osobní komunikace. Je to způsob, jakým si vybudovat nebo ověřit principy, kterými se v rozvoji naší osobní značky chceme řídit. Díky otázkám proč, kdo, co, kdy/kde a jak se můžeme dostat k poměrně přesnému popisu našeho vlastního brandingu.

  • Proč? Tato otázka vede k upřesnění smyslu naší osobní komunikace. Ať to zní jakkoliv jako klišé, každý je jedinečný a každý má originální kombinaci zkušeností či vizí. Jen je potřeba to v sobě dostatečně specifikovat a ukázat ostatním.
  • Kdo? Je důležité se zaměřit na to, kdo vlastně jsem a kdo je moje ideální cílová skupina. Měli bychom si vybrat pár témat, kterým se rádi věnujeme a kterých se chceme držet. To nám pomůže vypadat konzistentně a vybuduje to dojem, že víme, co od života chceme a umíme si za tím jít. Chceme ovlivnit především ty lidi, kteří na nás mají vliv, ať jsou to nadřízení, podřízení nebo kolegové; to bychom měli stále mít na paměti.
  • Co? Ideálně bychom si měli určit, co těmto lidem chceme říct. Představme si, že skupina lidí, kteří na nás mají vliv, stojí před námi a my máme maximálně pár vět k tomu, abychom se představili. K tomu nám dopomůže vybudovat si vlastní ELEVATOR PITCH, který se nám právě v této situaci bude hodit.
  • Kdy a kde? Zde bychom se měli zaměřit především na komunikační kanály, prostřednictvím kterých o sobě dáváme světu vědět. V dnešní době je velkým pomocníkem síť LINKEDIN, která má mnoho výhod.
  • Jak? Posledním krokem v naší strategii by měla být orientace na to, jaký dopad má naše komunikace na ostatní. Měli bychom si udělat takový osobní feedback a zjistit, co náš profil na síti nebo naše osobní prezentace v ostatních vyvolává a jestli není něco, na čem by se do budoucna dalo zapracovat.

Ustálení naší osobní značky není aktuální stav – je to nekončící proces, který nám ale zanedlouho umožní zaznamenávat pozitivní výsledky. Neměli bychom se jej bát jen proto, že nemáme dostatek zkušeností nebo máme pocit, že vlastně zas tak zajímaví nejsme – se správnou přípravou bude rozvoj celé strategie hračka.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info