Osobní branding – jak udělat díru do světa
Při prvním setkání s pojmem osobní branding se nám může vybavit několik neurčitých obrazů. Především se ale jedná o proces, kdy v sobě hledáme naše nejsilnější kvality a zároveň se je snažíme představit světu. Tato cesta je důležitá zejména pro získávání příležitostí v kariéře i životě, pro inspiraci nebo při budování růstu v podnikání. Existuje několik strategií, které nám s tím mohou pomoci.
Proč budovat svoji osobní značku?
Podle expertky na budování osobní značky Cristiny Muntean je osobní branding především procesem, který nikdy nekončí. Vždy budeme mít další podněty k rozvoji a řadu aktivit, které nám pomohou tento celý koncept rozvinout. Budovat svoji osobní značku je důležité hned z několika důvodů. Především se jedná o nové pozitivní příležitosti v kariéře, podnikání či životě, jelikož díky našemu jménu začnou přicházet nabídky, pracovní příležitosti, zahraniční cesty a další možnosti, kterých bylo dříve těžké dosáhnout. S tím jde ruku v ruce i kariérní ochrana, se kterou se pojí fakt, že budeme znát osoby na správném místě, které se za nás v případě problémů nebo potřeby mohou zaručit, mohou nás sponzorovat, nebo nám třeba předají lukrativní zakázky, i když třeba ještě nejsme špičkou ve svém oboru. Mimo aktivní benefity získáme ale i šanci někoho inspirovat.
Osobní komunikace jako klíč k úspěchu
S možností vybírat si podmínky, ve kterých chceme rozvíjet svoji kariéru, přichází ale i určitá zodpovědnost. Prvním kamenem úrazu může být situace, kdy si říkáme, že vlastně vůbec nemá cenu svoji osobní značku budovat, protože nevíme, co bychom lidem předali a nejsme si jisti, jestli je někdo, jako jsme my, vůbec bude zajímat. To je ale normální stav, protože v našem těle žijeme a jsme zvyklí i na sebemenší nebo naopak sebelepší úspěchy, které jsme zaznamenali, takže si nejsme jisti, co z toho je hodnotné i pro ostatní. Je proto dobré tuto svoji značku budovat společně s kariérně příbuznými pracovníky, abychom si mohli vyslechnout jejich zpětnou vazbu a zaznamenat si, co jim osobně přišlo důležité, nebo co by naopak stálo za to vynechat.
Existují ale i určité problémy, které nám osobní komunikaci mohou ztížit.
Napětí mezi odborností a viditelností
Leckdy můžeme mít v pracovním procesu pocit, že přece lidé kolem nás musí vidět, v čem jsme dobří. Museli zaznamenat všechny ty přesčasy, tvrdě vydřené úspěchy, brilantní nápady, vedoucí k profitům, a veškerou odbornost, kterou naše jméno přináší. To je častý omyl, který místo k žádanému povýšení může vést k pocitu nedostatečného ocenění.
Dokud nebudeme mluvit o tom, co se nám povedlo nebo co bychom rádi, nikoho to zajímat nebude. Pravdou je, že nikdo nebude věnovat zvýšenou pozornost každému našemu kroku a nebude si do tabulek zaznamenávat veškerý náš pokrok a osobní růst. Pokud něco chceme vyzdvihnout, neměli bychom se bát o tom mluvit. Samozřejmě v mezích určité pokory a respektu, ale naopak není důvod sám sebe podceňovat – obzvlášť, pokud stojíme o povýšení nebo uznání.
Syndrom skleníku
Druhému často vyskytovanému problému v osobní komunikaci Cristina Muntean říká syndrom skleníku. Popisuje tím situaci, kdy jsme příliš dlouho v našem osobním skleníku, konkrétně té stejné skupině, kterou známe a je nám příjemná, protože jsme seznámeni se všemi kolegy či spolužáky a víc nepotřebujeme. Tento jev je běžný například ve velkých firmách nebo na fakultách. Neměli bychom se tedy bát vyjít ven a hledat příležitosti kolem sebe. Mohli bychom být překvapeni, co vše se „tam venku“ ukrývá za šance.
Strategie osobní komunikace
Muntean taktéž hovoří o určité osnově strategie osobní komunikace. Je to způsob, jakým si vybudovat nebo ověřit principy, kterými se v rozvoji naší osobní značky chceme řídit. Díky otázkám proč, kdo, co, kdy/kde a jak se můžeme dostat k poměrně přesnému popisu našeho vlastního brandingu.
- Proč? Tato otázka vede k upřesnění smyslu naší osobní komunikace. Ať to zní jakkoliv jako klišé, každý je jedinečný a každý má originální kombinaci zkušeností či vizí. Jen je potřeba to v sobě dostatečně specifikovat a ukázat ostatním.
- Kdo? Je důležité se zaměřit na to, kdo vlastně jsem a kdo je moje ideální cílová skupina. Měli bychom si vybrat pár témat, kterým se rádi věnujeme a kterých se chceme držet. To nám pomůže vypadat konzistentně a vybuduje to dojem, že víme, co od života chceme a umíme si za tím jít. Chceme ovlivnit především ty lidi, kteří na nás mají vliv, ať jsou to nadřízení, podřízení nebo kolegové; to bychom měli stále mít na paměti.
- Co? Ideálně bychom si měli určit, co těmto lidem chceme říct. Představme si, že skupina lidí, kteří na nás mají vliv, stojí před námi a my máme maximálně pár vět k tomu, abychom se představili. K tomu nám dopomůže vybudovat si vlastní ELEVATOR PITCH, který se nám právě v této situaci bude hodit.
- Kdy a kde? Zde bychom se měli zaměřit především na komunikační kanály, prostřednictvím kterých o sobě dáváme světu vědět. V dnešní době je velkým pomocníkem síť LINKEDIN, která má mnoho výhod.
- Jak? Posledním krokem v naší strategii by měla být orientace na to, jaký dopad má naše komunikace na ostatní. Měli bychom si udělat takový osobní feedback a zjistit, co náš profil na síti nebo naše osobní prezentace v ostatních vyvolává a jestli není něco, na čem by se do budoucna dalo zapracovat.
Ustálení naší osobní značky není aktuální stav – je to nekončící proces, který nám ale zanedlouho umožní zaznamenávat pozitivní výsledky. Neměli bychom se jej bát jen proto, že nemáme dostatek zkušeností nebo máme pocit, že vlastně zas tak zajímaví nejsme – se správnou přípravou bude rozvoj celé strategie hračka.