2. Prozkoumej své možnosti

V předchozí fázi jsme vám představili cvičení, pomocí kterých můžete zjistit, co je pro vás vzhledem ke kariéře důležité, co vám jde a co vás baví. Tyto informace vám mohou pomoci identifikovat oblasti, ve kterých se můžete uplatnit.

Pokud nemáte v plánu vytvořit si vlastní pracovní pozici (což je naprosto v pořádku, říká se tomu podnikání) potřebujete vědět, jaké existují možnosti. 

Jak začít 

Ať už jste začátečník, nebo zkušený matador na kariérním poli, začněte obecným přehledem. Je to jako když přijdete do nového pracovního prostředí, nejdřív projdete všechny prostory a zjistíte, kde se co nachází, a teprve potom začnete plnit úkoly. Jinak by se vám mohlo stát, že z jednoduchého úkolu, jako je např. vytisknout dokument, se stane komplexní úkol s vysokou časovou náročností. 

Pracovní portály 

K zorientování se můžete využít pracovní portály. Zde vám uvádíme seznam těch nejběžnějších:  

Portály mohou skvěle posloužit k primárnímu průzkumu, někdy ale narazíme na obor, kde nejsou možnosti tolik zřejmé. Pokud jste tedy na portálech nenašli, co jste chtěli, zkuste LinkedIN 

LinkedIN 

LinkedIN je nejrozšířenější profesní síť, aktuálně má více než 700 milionů uživatelů. Jeho primárním účelem je propojovat odborníky i lajky napříč obory. Zkrátka je to něco jako Facebook, akorát místo přátelství navazujete spojení a do feedu můžete vkládat svoje pracovní úspěchy, aniž byste tím někoho pohoršovali. Více o tom, jak využít LinkedIn na maximum, se dočtete v našem kariérním blogu.  

Jak začít využívat LinkedIn k průzkumu svých kariérních možností?

  • Založte si profil – čím víc informací o sobě uvedete, tím důvěryhodnější váš profil bude a tím budete mít větší šanci, že vaše žádosti o spojení budou přijaty. Nevíte jak? Poradíme vám na službě CV Clinic. 
  • Vyhledávejte kontakty – začněte např. u svých spolužáků, přátel, vyučujících, a dalších lidí z vašeho okolí. Ty najdete snadno podle jména. Dále můžete vyhledávat podle oboru, např. Andragogika – vyhledavač vám nabídne nejen lidi, kteří se v oboru pohybují nebo pohybovali, ale i společnosti, pracovní příležitosti nebo zájmové skupiny, stačí si vybrat. I tady ale platí, že čím víc máte kontaktů, tím víc vám toho vyhledavač najde. 
  • Propojte se a začněte budovat svůj sociální kapitál – LinkedIn není jako Facebooku, nenavazujete přátelství a není třeba sdílet osobní věci. Jedná se o propojení na základě profesních zájmů, proto je normální požádat o spojení i někoho s kým jste se nikdy neviděli a pravděpodobně ani neuvidíte. Pokud se jedná o kapacitu v oboru, je fajn svou žádost podpořit zdůvodněním, např. že zkoumáte své profesní možnosti a rádi byste se inspirovali kariérní cestou zmíněného člověka. 
  • Napište si o radu – prohlížení profilů je jedna cesta, jak získat inspiraci pro svoje profesní směřování. Na LinkedIn však můžete oslovit lidi na přímo pomocí zprávy. Narazili jste na člověka s obzvlášť zajímavou kariérou? Nebojte se mu napsat zprávu s otázkou, která vás zajímá. Překvapilo by vás, kolik lidí rádo předává svoje zkušenosti. A když to nevyjde, nevadí. Nejhorší, co se vám může stát, je že vám ten člověk neodpoví.  
  • Udržujte si přehled – ano LinkedIn je primárně o lidech, ale i profily společností nebo zájmové skupiny mohou být zdrojem užitečných informací např. o vzniku nové pozice nebo náplni práce. Přidejte si hashtagy z oblastí, které chcete sledovat (např. #innovation) a nic vám neuteče. 

TIP! Nezapomeňte, že to, z jaké oblasti jsou vaše kontakty bude formovat váš obsah ve feedu. Pokud si chcete možnosti rozšířit, je potřeba sáhnout po lidech mimo váš obor.  

Kariérní stránky společností

V případě, že chcete svůj výběr kariérních možností spíše zúžit než rozšířit, můžete se zaměřit na konkrétní společnosti. Vyberte si tu, která je vám nejblíže svou firemní kulturou a vyhovuje vašim požadavkům na práci. Na jejich kariérních stránkách se dočtete, jaké mají otevřené pozice nebo jak probíhá nábor. U jednotlivých pozic pak zjistíte, pro koho je vhodná a jaká je náplň práce. 

Co je firemní kultura? 

Jedná se o soubor psaných i nepsaných pravidel, které jsou ve firmě uplatňovány. Vztahuje se k chování lidí na pracovišti jejich hodnotám a postojům. Příkladem projevu firemní kultury, může být to, zda si lidé v rámci společnosti tykají nebo vykají, jaké nosí oblečení nebo jakým jazykem jsou zvyklí komunikovat. Každá firemní kultura je jedinečná a měla by odpovídat nastavení a hodnotám zaměstnanců. 

Osobní networking 

Máte už dost online světa a rádi byste své možnosti prozkoumávali offline? Začněte provozovat osobní networking. Není nic jednoduššího než se bavit s lidmi o jejich kariérní cestě.

Výhody networkingu

  • Navazujete kontakty, které se vám mohou do budoucna hodit, není nic lepšího než kamarád ne personálním, když zrovna hledáte novou práci.
  • Získáváte zpětnou vazbu. Tím, že s vámi druzí vedou rozhovor, dostáváte okamžitou odezvu na to, jak na druhé působíte. Celkově totiž máme tendenci bavit se převážně s lidmi, kteří vyjadřují zájem a umějí naslouchat.
  • Inspirace zadarmoJsme zvyklí si platit velké částky za to, že nám někdo druhý říká, jak si organizuje práci nebo zvládá stres. Díky networkingu se na to můžete klidně zeptat a čerpat tak inspiraci od druhých. 
Jak začít s networkingem?
  1. Sepište si seznam osob, které mohou být zdrojem inspirace na vaší kariérní cestě. Může se jednat o přátele, rodinu, vyučující, bývalé spolužáky, influencery nebo známé osobnosti.  
  2. Promyslete si, na co byste se ideálně chtěli zeptat nebo jakého tématu by se konverzace měla týkat. Může se jednat o obecné téma současné pracovní pozice, ale i představení vašeho projektu za účelem získání zpětné vazby 
  3. Oslovte danou osobu a naplánujte si schůzku. 

Věříme, že pro některé je networking velkým krokem z komfortní zóny, začněte tedy u lidí, které znáte a postupně svou komfortní zónu rozšiřujte.  

TIP!

Účastněte se akce, která obsahuje i networkingovou část, např. akce se zaměstnavateli. Pokud patříte mezi ty stydlivější, připojte se zprvu pouze jako posluchač. Zúčastněte se některé z akcí, které pro vás pořádáme.

Jak si vybrat ideální pozici

Během průzkumu možná narazíte na to, že profesních možností je velká spousta. Jak tedy zjistit, která z možností je ideální právě pro vás? Vraťte se k předchozí fázi Poznej sám sebe. Ideální práce by měla vycházet z vašich hodnot a postojů. Z těch pak vychází další požadavky.  

Otázky, která vám pomohou k určování požadavků na ideální práci

  • Co vám má práce přinášet? Proč do ní chcete chodit? 
  • Co je pro Vás v životě důležité? Co od něj chcete? 
  • Jaký chci pracovně-právní vztah? 
  • Co vás motivuje k práci? 
  • Jakému zaměření se chcete věnovat?  
  • V jaké firemní kultuře byste chtěli pracovat? 
  • Jakou byste chtěli mít pracovní dobu? 
  • Jste spíše týmový hráči nebo raději pracujete sami? 
  • Jaké byste ocenili benefity? 
  • Jaké své kompetence, dovednosti a znalosti chcete využívat?

Výsledky z vlastního průzkumu si nezapomeňte poznačit, např. ve formě požadavků na ideální práci. Tyto požadavky můžete prioritizovat pomocí metody MoSCoW. 

Metoda MoSCoW

Postup

  1. Sepište si všechny požadavky a jiné věci, které s vaší prací nějak souvisí od náplně práce, až po vzhled vašeho pracovního místa.  
  2. Jednotlivé požadavky si seřaďte podle priorit od těch nezbytných po ty nejméně důležité. 
    • Must have
      Požadavky, které musí práce splňovat (vyplývají z hodnot)
    • Should have
      Požadavky, které by měla ideální práce mít, ale je možné z nich slevit
    • Could have
      Požadavky, které by bylo hezké, kdyby práce měla, ale není to nutností
    • Will not have
      Požadavky s nejnižší prioritou
  3. Přidejte ještě poslední kategorii. Věci, které ve vaší ideální práci rozhodně nechcete. 
  4. Výsledný list požadavků vám pomůže při hledání pracovní příležitosti. 

 TIP!

Za celý produktivní věk je možné vystřídat víc než 3 pracovní směry a až 15 pracovních pozic a ve všech dosáhnout úspěchu. Ať už hledáte stálou práci, nebo se jen snažíte zorientovat do budoucna, pamatujte, že žádná z voleb, kterou nyní učiníte, ani cesta, kterou zvolíte, není definitivní. Základem je být otevřený novým příležitostem, na které často narazíte díky náhodě. 

A jak se správně rozhodnout? 

Potřebujete se rozhodnout o výběru konkrétní společnosti nebo třeba mezi více pracovními nabídkami? S rozhodnutím vám pomůže analýza motivačního pole. Stáhněte si worksheet a odhalte, co vás motivuje či odrazuje. 

stáhnout worksheet

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info