Jak využít LinkedIn na maximum?

Profil na pracovní síti LinkedIn má smysl – ať už máte nějaké pracovní zkušenosti, nebo si nyní hledáte první stáže či teprve začínáte studovat vysokou školu. Včasný začátek vám pomůže s postupným budováním vlastní databáze zajímavých kontaktů i tvorbou jedinečného profilu. Výhody nejrůznějších spojení napříč trhem práce navíc můžete využívat už při studiu. Kdo ví, třeba právě LinkedIn bude místem, kde objevíte svou startovní pozici nebo budoucího šéfa.  

Ať už máte nějaké pracovní zkušenosti, hledáte první stáž nebo teprve začínáte studovat vysokou školu, profil na profesní sociální síti LinkedIn smysl. Založení profilu pomůže s postupným budováním vlastní databáze kontaktů i tvorbou podkladů při hledání práce nebo podnikání. LinkedIn kontakty na trhu práce navíc můžete využívat už při studiu. Kdo ví, třeba právě LinkedIn bude místem, kde objevíte svou startovní pozici, budoucího šéfa nebo prvního klienta.

Navazování nových kontaktů  

Na LinkedInu najdete své spolužáky, kolegy nebo experty z různých oborů. Do svých spojení si můžete přidat ty, které znáte osobně, pracovali jste s nimi nebo vás něčím zaujali a propojení by vám mohlo pomoci v rozvoji kariéry.

💡 Spojení je na LinkedInu něco jako přátelství na Facebooku. Výhoda je, že požádat o spojení je v pořádku, i když daného člověka osobně neznáte, ale považujete ho za inspirativní kontakt, nebo se vám hodí kvůli práci. Pokud nezamýšlíte člověka přímo kontaktovat, ale jde o někoho, kdo podle vás dělá zajímavé věci, můžete jej na LinkedInu pouze sledovat.

Uživatelé jsou rozděleni do tří úrovní, které jsou označeny číslicemi 13 vedle jejich jména. Do první úrovně patří všichni, které už máte ve své síti. Druhá úroveň označuje ty kontakty, se kterými jste se doposud nepropojili, ale máte společná spojení. Třetí pak označuje ty, kteří navázali spojení s některými lidmi ve vaší 2. úrovni, ale s vámi žádné. Zároveň na této síti vidíte pouze uživatele, kteří do těchto tří úrovní spadají. Pokud někdo nepatří ani do jedné, nezobrazíte si je. Proto je na LinkedInu síť potřeba rozšiřovat. V průměru se s jedním spojením otevírá dalších 400 kontaktů, na které získáte dosah. Třeba právě mezi nimi najdete příštího kolegu, šéfku, klienty nebo inspirativní vzor.

Mějte životopis online a vždy po ruce

Prezentujte vaší dosavadní kariérní dráhu i současnou vizi. Oproti papírovému CV, ve kterém máte k dispozici ideálně jednu nebo dvě stránky, nabízí LinkedIn mnohem více prostoru a s ním i více příležitostí ukázat, co jste dokázali, co vás zajímá a jakým směrem se chcete ubírat.

Doporučujeme využít celou strukturu profilu, který je poskládaný podle aktuálních náborových trendů. LinkedIn je totiž síť, kterou právě personalisté a náboráři ve velkém využívají a provozovatelé této sociální sítě tak moc dobře ví, na co se na profilech zaměřují. Takže i kdyby pro nic jiného, můžete využít profil jako inspiraci pro psaní životopisu, motivačního dopisu nebo během přípravy na pohovor.

Třeba hned v úvodní sekci "o mně" můžete zmínit své cíle a vize, čímž ukážete i bez motivačního dopisu, co vás láká a pohání kupředu. Zároveň touto sekcí natrénujete odpověď na obdobnou otázku, která může zaznít na pohovoru, nebo položíte základy medailonku v papírovém životopisu.

Dále doporučujeme poctivě vyplnit pracovní zkušenosti, vzdělání, kurzy, dovednosti i další políčka, které považujete za kariérně relevantní. Nejenže si tak připomenete, jaké zkušenosti, kvalifikace nebo kurzy máte už za sebou, zároveň si tím udržujete aktuální své online portfolio, které je na pravidelnou údržbu snazší než textové soubory uložené v počítači, na které se snadno zapomene. Pozor ale na generování životopisu přímo z LinkedInu. To nedoporučujeme. Většinou je vhodnější vyrobit vlastní životopis ve Wordu či Canvě na základě informací, které na LinkedIn máte.

💡 Na svém profilu můžete uvést něco, co LinkedIn česky překládá jako motto. Takový název přímo svádí k využití oblíbeného citátu. Nenechte se však zmást. Správně tam patří vaše současná pracovní pozice nebo odbornost. Přidat můžete zaměstnavatele, pro kterého tuto pozici vykonáváte (např. Konstruktér ve Stavby pro život, Psycholog v Pomoc duši, PrávníkNevinný & partneři). Alternativou je napsat krátce, co přesně děláte (např. Navrhuji domy snů. Hledám do firem ty správné lidi. Vyvíjím aplikace tak, aby se lidem snadno používaly.). Citáty ale, prosíme, ne.

Díky možnosti fulltextového vyhledávání můžete poctivě vyplněným profilem výrazně navýšit šanci, že si právě váš profil zaměstnavatel vyhledá. Každé správně zvolené slovo se počítá! Máte ambice stát se jednoho dne manažerem, přestože jste na takové pozici doposud nebyli? Nebojte se tuto informaci uvést, protože váš profil se může stát jedním z těch, který si personalista při vyhledání slova manažer zobrazí.

LinkedIn je tak něco jako výkladní skříň se všemi zkušenostmi a kvalifikacemi uživatele. Díky této skříni můžete mít veškeré pracovně-relevantní informace na jednom místě a při tvorbě životopisu na konkrétní pracovní pozici do této skříně akorát šáhnete, vyberete to relevantní a máte s přípravou životopisu vyhráno. Pokud ale tolik zkušeností nemáte, nezoufejte. Třeba právě díky LinkedIn profilu najdete brigády a první juniorní místa a svůj profil postupem času zaplníte.

💡 Svůj profil v síti LinkedIn si můžete nechat zdarma zkonzultovat v rámci služby Konzultace životopisu. Kariérní poradce s vámi profil projde a dá vám tipy, na čem můžete ještě zapracovat.

Buďte v obraze

Rozšiřováním své sítě podpoříte nejen svůj networking z pohodlí gauče, ale dostanete se také k zajímavého a pestrému obsahu. LinkedIn vám umožní zjistit, na čem lidé z vašich spojení pracují, anebo vás může nasměrovat k novým trendům v oboru. Díky široké síti vám neuniknou zásadní novinky, které mohou doplnit vaše znalosti.

Propojení s personalisty a náboráři je příležitostí se dozvědět mnoho informací o aktuálním dění na trhu práce. Budete mít lepší představu o pracovních nabídkách a podmínkách na různých pracovištích (např. benefity, kolektiv, flexibilita pracovní doby) nebo o tom, co vás potká na přijímacím řízení. Zajímavá pro vás může být také možnost kontaktu se seniorními pracovníky. Na jejich profilu se můžete podívat, jak popisují svou současnou pracovní pozici, jaké byly jejich kariérní začátky, jaké tvoří příspěvky, nebo je rovnou kontaktovat a zeptat se na příležitosti nebo jejich kariérní cestu.

Najděte si svého zaměstnavatele

Síť nemusíte rozšiřovat jen o živé kontakty. Celá řada institucí a podniků na této síti buduje značku a zveřejňuje pracovní nabídky nebo aktuality. Tím, že je LinkedIn profesní sociální síť, jsou i příspěvky častěji než jinde odbornější a přináší řadu vhledů. Nejsou jen náborové nebo reklamní jako na jiných sociálních sítích. Jsou často delší a obsahují odkazy na zajímavé materiály, prezentace nebo odborné články.

Máte tak šanci více nahlédnout do fungování různých organizací. V některých případech získáte skvělou příležitost poznat blíže firemní kulturu, která u zaměstnavatele převládá. Třeba i díky tomu, jak se vyjadřují různí pracovníci dané firmy ve svých příspěvcích nebo komentářích. Můžete si tak ověřit, zda se jedná o místo, kde byste rádi pracovali.

Co je dobré neopomenout, tak v Česku v posledních letech roste inzerce pracovních pozic právě přes LinkedIn. Rozšiřuje se tak příležitost hledat práci i zde nad rámec kariérních portálů nebo osobních kontaktů. Přesto budeme rádi, pokud neopomenete náš kariérní portál JobCheckIN, ve kterém se snažíme nabízet kvalifikované pracovní pozice pro studenty různých oborů.

Tvořte vlastní značku

Pokud vám nestačí mít vyplněný profil a hromadu spojení, můžete tvořit, psát a komentovat! Tvorba vlastních příspěvků je jedním z přístupů k budování značky pomocí sociální sítě LinkedIn. Máte-li téma, ke kterému máte kompetence a chcete něco sdělit, směle do toho. Jen je potřeba zdůraznit, že pravidelnost je pro efektivní budování značky klíčová.

Jestli nemáte tolik obsahu, abyste pravidelně tvořili vlastní příspěvky, můžete komentovat ty cizí. Zejména ze začátku je to efektivní způsob, jak se zviditelnit a dostat se do síťových algoritmů. Samozřejmě záleží i na tom, čí příspěvek komentujete a co váš komentář obsahuje. Když jsou ale komentáře přínosné, mohou nastartovat zájem vašeho potenciálního publika. A třeba se tak i vy stanete inspirací pro mnoho dalších, kteří se na trhu práce teprve hledají.

Ještě doporučení na závěr. LinkedIn je stejně jako jiné sociální sítě závislý na reklamě. Dbejte proto, na které příspěvky reagujete a koho sledujete. Aby se z vaší profesní sítě bohaté na aktuální a relevantní odborný obsah nestalo jen další místo nekonečného scrollování. Hodně štěstí při rozšiřování vaší sítě!


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info