Tipy, jak sepsat zajímavý motivační dopis

„Takového člověka hledáme.“ Podobná myšlenka by měla prolétnout hlavou HR, když si přečte váš motivační dopis. Pro některé personalisty je tento text velmi důležitý, pro jiné ani ne. Jako uchazeč ale nikdy nevíte, ke kterému z nich se váš dopis dostane, proto je dobré jeho přípravu nepodcenit.  

12. 3. 2020

Důležité je si uvědomit, že motivační dopis je takový zpřesňující doplněk k CV. Měl by být krátký – stačí polovina A4. Právě stručnost a jasnost ukazuje, že máte dobře rozvinutou dovednost psané komunikace. Personalisté z něj také chtějí vyčíst váš zájem o konkrétní pracovní pozici. Jeho cílem je proto ukázat, že jste ideální kandidáti a zároveň vás odlišit od ostatních zájemců o práci. Jednoduše upoutat pozornost. Myslete na to, že motivační dopis může rozhodnout o vašem pozvání na pohovor. Jeho odfláknutí vám může i velmi ublížit. Proto se vám rozhodně nevyplatí jeho tvorbu podcenit a nechat ji na poslední chvíli.   

Využijte klíčová slova. Tedy taková, která se objevují v inzerátu, popisu pozice, požadavků atd. Z důvodu množství různých CV personalisté někdy přeskakují řádky a věnují se jen tzv. rychločtení, při němž se soustředí na hledání právě klíčových slov.  

Jak má vypadat motivační dopis?  

Určitě by měl být dobře pojmenovaný – např. Motivační dopis-asistent ředitele-Michal Pokorný. Text začněte vhodným oslovením. Zatímco pro některého zaměstnavatele bude lepší zvolit formálnější styl, např. Vážený pane Nováku (vybrat si můžete mezi příjmením, titulem nebo funkcí – ale jen jedno z toho), pro jiné bude lepší více přátelský přístup. Dopis pro firmu, která se netají tím, že si všichni tykají, můžete klidně začít oslovením: Milá Anežko.   

Nezapomeňte na čárku za oslovením a na dalším řádku začít malým písmenem. Zdá se to jako drobnost, ale může vám to strhnout potřebné body v očích personalisty. Na závěr se rozlučte, podepište se celým jménem a uveďte kontaktní údaje. Škodu nenaděláte ani uvedením data.  

Styl motivačního dopisu by měl odpovídat vašemu životopisu. Sjednoťte proto styl i barvy. Nebojte se ani formátování, řádkování (1,15 nebo 1,5) a snažte se udržet rozsah textu v přijatelných mezích, takže maximálně 4 odstavce.  

Co všechno v něm uvést?  

To zjistíte, když si zkusíte odpovědět na následující otázky: Jak a kde jste se o pozici dozvěděli? Proč chcete takovou práci dělat? Kdo jste a jakými zkušenostmi můžete společnosti přispět? A proč jste si danou společnost vybrali?  

Nevynechejte proto informace o tom, kde přesně jste inzerát našli, ani o tom, čemu se konkrétně věnujete, kdo jste a co vás zajímá – stručně, jasně, výstižně. Při odpovědi na otázku „Co nabízíte?“ dodejte příklady a vyhněte se vágním formulacím. V neposlední řadě nevysvětlujte svůj zájem o firmu tím, že je velká, zajímavá atd. Zaměřte se na konkrétní důvody, proč byste chtěli získat danou práci v této firmě. Každému tématu můžete věnovat jeden odstavec.  

V inzerátu se o motivačním dopisu nic nepíše? Určitě nic nepokazíte, když jej i tak pro jistotu s životopisem do firmy pošlete. Přinejhorším si jej nikdo nepřečte. Na druhou stranu máte příležitost ještě více zdůraznit relevantní informace ze životopisu nebo některé body více rozvést.  

Příklad motivačního dopisu 

Vážená paní Nováková,  

reaguji na Vaši nabídku ohledně pozice Event koordinátora zveřejněnou v portálu JobCheckIN dne 1. února 2020.

Jsem absolventkou oboru Management v kultuře na Masarykově univerzitě. S pořádáním nejrůznějších akcí mám zkušenosti už od roku 2015, kdy jsem začínala jako stážistka ve Filharmonii Brno. Jsem samostatný, zodpovědný a kreativní člověk, což jsem dokázala na několika projektech a festivalech, které jsem spolupořádala a koordinovala. Všechny mé projekty vždy naplnily své cíle v počtu návštěvníků, jejich spokojenosti i bezproblémovém průběhu akcí. Výčet těchto projektů najdete i v přiloženém životopisu. Momentálně jsou mojí velkou vášní i grafické ilustrace. Pracuji hlavně v Illustratoru, nicméně mám i zkušenosti s Photoshopem. Některé z mých prací byly využity pro online propagaci na sociálních sítích – především festivalem Jeden svět.  

Do dnešní doby jsem se pohybovala především v oblasti kultury. Jako čerstvé absolventce Masarykovy univerzity je mi ale cílová skupina studentů a absolventů VŠ velmi blízká. Ráda se věnuji smysluplným projektům, a tím Kariérní centrum MU se svým cílem pomáhat lidem ke spokojené kariéře bezesporu je. Navíc vnímám, že díky dosavadním zkušenostem jsem schopna akce nejen úspěšně realizovat, ale také posunout o kus dál. Několikrát jsem se zúčastnila Veletrhu JobChallenge a jeho vize o podpoře osobního setkávání zaměstnavatelů a uchazečů mě silně oslovila. Chtěla bych, aby i ostatní studenti měli možnost využít výhod, které Kariérní centrum MU nabízí, a pomoci jim nalézt správný profesní směr.  

S ohledem na výše zmíněné se domnívám, že by naše spolupráce mohla být nejen zábavná, ale i efektivní. V případě zájmu se s Vámi ráda setkám při osobním setkání.  

S pozdravem a přáním pěkného dne   

Jana Němcová
777 666 555
jana@nemcova.cz  

Svůj motivační dopis si můžete nechat zdarma zkontrolovat v rámci služby CV Clinic. Kariérní poradce s vámi dopis projde a případně vám doporučí způsoby, jakými by se dal ještě vylepšit.   


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info