Elevator pitch – k okouzlení HR stačí 60 sekund

Co se za skrývá pod spojením elevator pitch? Především skvělá a také velmi krátká sebeprezentace, kterou upoutáte pozornost – personalisty, šéfa nebo kohokoli jiného.

K vytvoření elevator pitch toho mnoho nepotřebujete. Především znát sama sebe a dostatek času proto, abyste si svůj proslov mohli nacvičit do nejmenších detailů. Je třeba se vlézt do několika desítek vteřin, tak do toho musíte dát vše.  

10. 3. 2021

Bez popisku

Proč je dobré mít elevator pitch?  

Tzv. elevator pitch se dá popsat jako krátké představení sebe sama, které trvá zhruba 20–60 vteřin. Právě slovo elevator, neboli výtah, je pro definici tohoto stručného proslovu zásadní.  

Představte si, že jedete výtahem a přistoupí ředitel vaší oblíbené firmy. Už jste si říkali, jak by bylo skvělé, kdybyste se do ní dostali na stáž nebo v ní rovnou získali práci. Nastává situace: Teď, nebo nikdy. Teď máte chvíli na to, abyste ředitele oslovili, představili se, řekli mu, co děláte, o co se zajímáte a proč s ním vlastně mluvíte. Využili byste takovou šanci? A víte, co byste mu řekli?  

Elevator pitch se hodí pro nečekaná setkání i jako součást přípravy na výběrové řízení nebo pracovní veletrh. Přece jen personalisté stále rádi pokládají otázku: Co nám o sobě povíte?  

Proto, abyste byli vždy připraveni dělat dojem na potkání – ať už ve výtahu, na konferenci či při osobním pohovoru – si stačí sepsat svůj vlastní osobitý elevator pitch. Jakmile si ho jednou vytvoříte, stačí vám si ho čas od času aktualizovat, aby se hodil pro konkrétní událost a typ setkání.  

Jak na vlastní elevator pitch?  

Popřemýšlejte nad tím, co byste chtěli, aby si o vás lidé zapamatovali, ať už spolu budete mluvit jakkoliv dlouho. Co chcete, aby si u vašeho jména vybavil třeba personalista, vedoucí týmu, diplomky nebo kdokoliv další? S jakými zkušenostmi, dovednostmi a znalostmi by si vás měl automaticky spojovat? Co dalšího by se mu mělo vybavit, když někdo zmíní vaše jméno?  

To jsou základní otázky, na které byste měli najít vhodné odpovědi. Proto, abyste se k jejich sepsání dostali co nejsnadněji, si nejprve zkuste odpovědět na tyto otázky:  

  • Co vás dělá tím, kým jste?  
  • Na co jste pyšní?
  • Co jste doposud dokázali?
  • Kde jste sbírali zkušenosti?
  • Jaké jsou vaše silné stránky?
  • Čeho byste chtěli v životě dosáhnout? A proč?
  • Kam směřujete? Jaká je vaše vize?  

Při hledání odpovědí můžete využít myšlenkovou mapu. Ta vám díky asociacím pomůže snáze utřídit myšlenky a nápady. 

Při tvorbě své sebeprezentace si dejte pozor na slang nebo příliš odborná slova. Pokud vám ten, ke komu mluvíte, nebude rozumět, je sebelepší elevator pitch zbytečný. Samozřejmě, že i např. personalista používá odbornější termíny, ale co když danou činnost pojmenovává jinak? Nebo se budete snažit vypadat velmi vzdělaně, ale nakonec se do cizích slov zamotáte a řeknete úplnou hloupost? To by mohlo vaše představení zkazit.    

Každý se odlišuje svými zájmy od ostatních, takže se nemůže stát, že byste neměli co napsat. Pokud byste se ale tzv. zasekli a měli pocit, že nemáte co psát, obraťte se na poradce v Kariérním centru MU. Stačí napsat zprávu na info@kariera.muni.cz.   

Jak zjistit, jestli je můj proslov dobrý?  

Tak, nyní už máte svůj elevator pitch. Ještě předtím, než vyrazíte na pohovor nebo pracovní veletrh okouzlit co možná největší počet HR, zkuste si jej nejdřív doma. Prvně ho vyzkoušejte před zrcadlem. Možná vám nebude příjemné se dívat sami na sebe, ale je důležité počáteční nechuť překonat. Vždyť takto se budete prezentovat i před lidmi, kteří mohou změnit směr vaší kariéry.   

Zamyslete se nad tím, na která slova byste mohli klást větší důraz a jak pohybovat rukama. Zároveň můžete zjistit, že zatímco nějaké věty vypadají dobře ve Wordu, neznamená to, že se vám lehce vyslovují. Pokud se budete u nějakých obratů často zadrhá-vat, raději je přeformulujte. Myslete i na to, že je důležité, aby váš proslov zněl nejen krásně, ale i přirozeně, a ne příliš nafoukaně. Vždy vítězí autenticita před dokonalostí.  

Ve druhém kole testování sebe-prezentace požádejte své blízké, aby vám sehráli publikum. Pokud vám to připadá jako pěkně trapný nápad, tak o to víc si proslov před nimi potřebujete vyzkoušet. Jak trapně byste si pak připadali před někým cizím, když máte ostych i před těmi, co dobře znáte? Vše je o tréninku, a to i elevator pitch.  

Pokud vás zajímá názor někoho profesionálnějšího, tak se přihlaste na službu CV Clinic.   

Na co dalšího při sebeprezentaci myslet?  

Kvalitní obsah je zásadní. O úspěchu ale mohou rozhodovat i další faktory, např. nonverbální komunikace.   

  • Oční kontakt  
    Když s vámi někdo mluví, asi vám není příjemné, když se neustále uhýbá pohledem. Zkuste se proto naučit udržet oční kontakt. Ale nepřežeňte to. Minutové zírání bez mrkání je dost děsivé na to, aby vašemu proslovu nikdo nevěnoval pozornost.
  • Gesta  
    Při projevu si pomáhejte gesty. Spíše, než na nacvičování bezchybné sestavy se zaměřte na uvolnění rukou. Každé slovo nepotřebuje své speciální gesto. Stejně tak není přirozené stát v pozoru.
  • Postoj  
    Doporučuje se nestát se založenýma rukama. Takový postoj může působit odtažitě až nepřátelsky. 
  • Intonace  
    Pokud vám procvičování neverbální komunikace nedělá problém, tak můžete zapracovat i na intonaci svého projevu. Například se naučit klást důraz na důležitá slova.  
  • Dech  
    Snad nejdůležitější tip ze všech je ten nejjednodušší – dýchejte. Raději trochu více, než abyste se pokoušeli všechny informace vyhrknout na jeden nádech.  
  • Artikulace  
    S dýcháním souvisí i dobrá artikulace slov. Pro správné dýchání i vyslovování potřebujete zpomalit. Pomalejší tempo vám zaručí, že eliminujete nebezpečí přeřeknutí či nesrozumitelného drmolení.  

Je samozřejmé, že když budete nervózní, tak se vám může občas trochu zatřást hlas. S tím si ale nelamte hlavu. Ti, se kterými budete mluvit, ví, jaké to je být na vašem místě. Ocení vaši snahu i odvahu.  

Příklady Elevator Pitch  

Hezký den, jmenuji se Alena Janová a vystudovala jsem sociologii na Masarykově univerzitě. Věnuji se především kvantitativním dotazníkovým šetřením. Spolupracovala jsem již se společností Survio na návrhu obsahu jejich platformy pro online dotazníky a během jejího vytváření jsem zjistila, že mě fascinuje rozličnost názorů a postojů různých lidí. Baví mě analyzovat trendy, hledat souvislosti a vytvářet závěry, které mají potenciál podkladem ovlivnit vznik nových služeb. Líbí se mi, jak vaše firma pracuje, a proto bych se ráda stala její součástí.  

Dobrý den, jmenuji se Marek Horák a aktuálně studuji bakaláře na Filozofické fakultě MU. Zabývám se jazyky, konkrétně němčinou s úrovní B2 a angličtinou, ze které budu brzy skládat CAE na úroveň C1. Rád bych u vás získal stáž, kde bych uplatnil své jazykové znalosti. Na jazycích mě vždy bavilo nacházení typických výrazů pro danou kulturu a hledání způsobů, jak je přiblížit lidem v jiné zemi. Jsem časově velmi flexibilní a nevadí mi si vyzkoušet více oddělení nebo pozic.  


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info