Za oponou státní správy: Cesta k profesnímu úspěchu

V tomto rozhovoru nahlédneme do světa, který spoustu lidí možná vůbec nenapadne – práce ve veřejném sektoru. Jak se dostat na vrchol v oblasti, jako je Finanční správa? Co všechno obnáší vysoká manažerská funkce a jak se dá zvládnout kombinace náročné kariéry s rodinným životem? Na tyto otázky nám odpoví Martina Papulová, žena která si vybudovala kariéru ve finanční správě a z pozice řadového referenta se vypracovala až do top managementu Odvolacího finančního ředitelství. Podělí se s námi o svou cestu, co ji na práci v státní správě baví, jaké dovednosti jsou pro tuto oblast zásadní a jak se jí daří udržet rovnováhu mezi pracovním a osobním životem.

24. 3. 2025

Osoba stojí s rukama zkříženými, oblečená v černém šate s krátkými rukávy, na krku má náhrdelník a na zápěstí náramky. Background je tlumeně šedý.

Můžete nám přiblížit vaši profesní cestu? Jak jste se dostala k tomu, že jste se stala ředitelkou sekce v Odvolacím finančním ředitelství?

Jako studentka Právnické fakulty MU jsem si svou kariéru představovala v advokacii. První zkušenosti z advokacie, stejně jako z oblasti veřejné správy, jsem získala již během studií. Krátce po studiích jsem nejprve pracovala na Ministerstvu financí, kde jsem se zaměřila na daňové právo, které mi umožnilo perfektně zkombinovat oba mé studijní obory, právo a ekonomii. Následně jsem si vyzkoušela také pozici advokátní koncipientky. Nicméně prostředí advokacie bylo pro mě po pozitivní zkušenosti z veřejného sektoru v mnoha ohledech zklamáním. Přátelské prostředí, kolektiv a podmínky pro týmovou práci a rozvoj, se kterými jsem se setkala na Ministerstvu financí zapříčinily, že jsem se vrátila zpět do veřejné správy. Odvolací finanční ředitelství byl tehdy nově vznikající úřad a já začala jako řadový referent na Odboru daňového procesu, kde jsem se věnovala všem daním a vcelku rychle postoupila na pozici vedoucí oddělení. Když jsem byla na rodičovské dovolené, naskytla se příležitost přihlásit se na pozici ředitele Odboru daně z příjmů fyzických osob. Této jsem neodolala – možnost ponořit se do dané problematiky do hloubky mě lákala. Krátce na to se uvolnila pozice ředitele Sekce přímých daní. Tuto nyní vykonávám již téměř 5 let.

Proč jste se rozhodla právě pro Odvolací finanční ředitelství? V čem vnímáte rozdíly oproti jiným úřadům?

Chtěla jsem se dále věnovat oblasti daní. Jak se říká: „Člověk má jisté dvě věci…smrt a daně.“. Daňové právo je z tohoto pohledu velice lukrativní obor, kterému jsem se chtěla věnovat i nadále. OFŘ, jakožto v té době nová instituce a úřad s celostátní působností, představoval obrovský prostor pro růst a učení se novým věcem.

OFŘ je specifické v tom, že působí v rámci poměrně velké instituce jakou je Finanční správa, jako jakýsi sjednocující prvek. Sbíhají se zde odvolání proti rozhodnutím finančních úřadů z celé republiky. O zajímavé kauzy tak zde není nikdy nouze a o práci už vůbec ne. Na OFŘ se tak nesetkáte s rutinou. Každá kauza je v něčem jiná, což pozitivně působí na profesní rozvoj a každý si tak zde může najít tu oblast, která ho bude nejvíce zajímat. Současně tím, že se jedná o druhostupňový orgán, řeší se zde i navazující soudní spory. Práce na OFŘ je tak zajímavá také pro právníky a současně je tím zajištěn přímý vhled do toho, jak naše rozhodnutí obstojí před soudy.

Práce ve státní správě bývá často vnímána jako stabilní, ale může být i velmi náročná. Jaký je váš pohled na práci ve veřejné sféře?

V dnešní době bych řekla, že práce ve veřejné správě je stabilní v momentě, kdy člověk odvádí dobrou práci. Alespoň na OFŘ to tak platí. Nicméně stále je práce ve veřejné sféře nedoceněná, společností vnímána ne vždy zcela pozitivně. Přitom se jedná o práci, která vyžaduje obrovskou zodpovědnost, smysl pro spravedlnost, ale i určitou míru empatie. Na rozdíl od soukromého sektoru, kde je prioritou zisk, veřejná správa je hlavně o tom, aby občanům byly dodávány kvalitní služby státu a je tak více pod drobnohledem. Současně je to práce, která dává smysl a za kterou se následně člověk nemusí stydět postavit.

Jak se vám daří skloubit náročnou práci na pozici ředitelky se soukromým životem, rodinou a osobními zájmy? Jaké strategie nebo návyky vám v tom pomáhají?

Zejména díky podpoře jak ze strany mé rodiny, tak ze strany vedení OFŘ a kolegů z naší sekce, kteří berou v potaz, že mám malé děti, se mi daří práci s rodinným životem skloubit velice dobře. Podařilo se mi sestavit tým kvalitních lidí, na který se spoléhám a který je schopen fungovat samostatně. Významnou roli ve zvládání zastávané pozice hraje také zdravé pracovní prostředí na OFŘ, díky kterému se cítím v práci spokojeně. Pokud jde o praktickou stránku skloubení práce a osobního života, tak na prvním místě je určitě pružná pracovní doba a dále možnost home office. Díky tomu dokážu efektivně rozdělit čas, který věnuji práci a rodině.

Člověk si současně nesmí připustit práci příliš k tělu, pořád je to „jen“ práce. Důležité je umět se od pracovních problému odpojit a vyčistit si hlavu. V tom mně pomáhá sport a čas strávený s mými dětmi. Několikrát do roka také vyrazím na dovolenou, na které vypnu pracovní e-mail i telefon a nechám svého zástupce, aby se o vše potřebné postaral.

Jaké výzvy jste musela překonat na své cestě k vedení? Co vás nejvíce motivovalo k tomu, abyste pokračovala, když byly překážky nebo těžké chvíle?

Největší výzvou byl rozhodně nástup na pozici ředitelky odboru, kdy starší dcera byla ve školce a já byla s ročním synem na rodičovské dovolené. Hodně jsem tehdy zvažovala, zda se dá takto náročná pozice skloubit s výchovou malých dětí. Naštěstí mi vedení OFŘ vyšlo maximálně vstříc, což mi umožnilo skvěle skloubit práci i rodinný život.

Motivaci nejvíce čerpám z toho, že mě práce na OFŘ stále baví, a to i po více jak 11 letech. Tím, že má práce není stereotypní a neustále mě v něčem posouvá, tak mám chuť v ní pokračovat i nadále. Současně i dobrý kolektiv, který si navzájem pomáhá a podrží vás, když to zrovna potřebujete, má obrovský vliv na mou dlouhodobou motivaci.

Jak vnímáte podporu, kterou nabízí Odvolací finanční ředitelství svým zaměstnancům, pokud jde o jejich profesní růst a rozvoj? Jakým způsobem pomáháte podpořit nové talenty v organizaci?

Na OFŘ se hodně zaměřujeme na vzdělávání zaměstnanců, a to jak v rámci on-boardingového procesu, tak i v průběhu celého profesního života našich pracovníků. Máme školící centra, která poskytují ideální prostor pro odborný růst, kde se setkávají zaměstnanci nejen z Odvolacího finančního ředitelství, ale i z celé Finanční správy. Tato spolupráce umožňuje výměnu zkušeností a poznatků mezi odborníky z různých oblastí, čímž se posiluje odborná kompetence a zajišťuje neustálý rozvoj v dané oblasti.

Co se týče nových talentů, na své pozici jsem v neustálém kontaktu s prací jednotlivých zaměstnanců. Informace mám i od přímých nadřízených se kterými diskutujeme, jak se jim se zaměstnanci pracuje, v čem vidí potenciál a kde jsou úzká místa. Podle schopností a dovedností se je následně snažíme zařazovat také do různých projektů a skupin, kde můžou své dovednosti a znalosti rozvíjet. Pokud máme dojem, že se někdo z nich hodí na manažerské pozice, pracujeme s nimi tak, aby mohli dále růst.

Práce s talenty je dlouhodobá, nejen u nových zaměstnanců, ale během celého působení na OFŘ. Naše sekce je toho důkazem. Za mého působení se velká část vedení obměnila, a to od ředitelů odborů přes vedoucí oddělení až po jejich zástupce. Naší sekcí prošla spousta talentovaných lidí, kteří se postupně dostali na vyšší pozice, a průměrný věk našeho vedení je 38 let.

Co byste doporučila studentům, kteří chtějí usilovat o kariéru v rámci státní správy nebo veřejné správy? Jaké vlastnosti nebo dovednosti považujete za klíčové pro úspěch?

Myslím, že je důležité nenechat se odradit předsudky o státní správě. Práce ve veřejné sféře má velký smysl a spoustu možností, jak se realizovat. Hlavní je chuť se neustále učit, což je základní předpoklad pro práci ve veřejné správě. Státní správa už dávno není o tom „být někde v klidu“ – potřebujeme lidi, kteří ji dokážou posunout dál. Klíčové vlastnosti jsou určitě zodpovědnost a pracovitost.

Kde mohou studenti najít informace, pokud mají zájem začít pracovat na OFŘ, a na koho se mohou obrátit ohledně výběrových řízení?

Kontaktní osobou pro všechny záležitosti týkající se výběrových řízení je personalistka Petra Špičáková (petra.spicakova@fs.gov.cz), která poskytne potřebné informace a poradí, jak postupovat. Podrobnosti o aktuálních výběrových řízeních jsou zveřejněny na oficiálních stránkách finanční správy, kde najdete seznam všech otevřených pozic a podmínky pro přihlášení. Kromě toho budeme osobně k dispozici na Jobnestu, kde můžete získat další informace a případně se i osobně setkat a probrat možnosti, jak začít pracovat na OFŘ.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info