Výběrové řízení ≠ pohovor

Zaujal váš životopis personalisty? Pak postupujete ve výběrovém řízení dál. Následovat ale nemusí automaticky jen osobní pohovor. Každá společnost využívá jiné kombinace nástrojů a metod výběru kandidátů. Ty se také mohou lišit v zavilosti na tom, na jak vysokou pozici se hlásíte.   

Bez popisku

Uspěl váš životopis a zaujal personalisty? Pak postupujete ve výběrovém řízení dál. Následovat ale nemusí automaticky jen osobní pohovor. Každá společnost využívá jiné kombinace nástrojů a metod při výběru kandidátů. Ty se také mohou lišit v závislosti na tom, na jakou pozici se hlásíte.

Telefonický rozhovor  

Rozhovor po telefonu bývá obvykle prvním kontaktem během výběrového řízení. Může mít mnoho podob, nejčastěji se ale jedná o tzv. pre-screening. V rámci něj si personalista ověřuje, zda splňujete některé základní požadavky na pozici. Může dojít řeč například na finance, znalost cizích jazyků nebo vyjasňování věcí, které z vašeho životopisu nevyčetl, například na další zkušenosti, znalosti a vaše očekávání. Prostor bývá obvykle i na vaše dotazy. V případě, že se vzájemná očekávání protnou, následuje domluva na termínu dalšího kola výběrového řízení.

Většina personalistů se s vámi předem nedomluví na čase, kdy vám mají zavolat. Pokud vám tedy volají nevhod, buďte asertivní a domluvte se na náhradním čase rozhovoru. První dojem je důležitý a určitě si ho nechcete zkazit tím, že budete odpovídat na dotazy během dobíhání na autobus nebo při vybírání pečiva v supermarketu.

Osobní pohovor  

Osobní pohovor bývá tou nejčastější formou výběrového řízení. Jedná se o klasický model, při kterém jedna strana pokládá otázky a druhá odpovídá. Každá společnost má k pohovorům jiný přístup, těžko se proto zobecňuje. Někdy se setkáte s personalistou, jindy přímo se svým nadřízeným. Délka pohovoru se obvykle pohybuje v rozmezí od 30 do 90 minut. Myslete na to, že většina informací, které o vás zaměstnavatel má, pochází z vašeho životopisu. Ten si proto před pohovorem raději znovu projděte a ujasněte si, co dalšího byste k informacím ze životopisu mohli dodat. Řeč může přijít na vaše zkušenosti, znalosti i dovednosti. Někteří personalisté využívají i tzv. behaviorální nebo situační otázky. O těch si ještě řekneme více.

TIP NA POHOVOR: Na konci pohovoru byste správně měli dostat možnost doptat se na to, co vás zajímá. Otázky je proto dobré si předem připravit. Je to prostor, jak ukázat, že o pozici vážně stojíte. Využijte toho proto naplno.

Pokud pohovor probíhá online, ujistěte se, že máte stabilní internetové připojení a v záběru kamery reprezentativní prostředí. Máte-li možnost, vyzkoušejte si předem i práci s platformou, přes kterou rozhovor proběhne. Ověřte si, že vám funguje zvuk i kamera. Do hovoru se přihlaste zhruba 1-2 minuty před plánovaným začátkem.

Více k tomu, jak se na osobní pohovor připravit, si můžete přečíst v online kurzu Pohovor prakticky.

Behaviorální a situační pohovor  

Přestože název může znít tajemně, jedná se o poměrně běžnou součást klasického pohovoru. Behaviorální otázky slouží k tomu, aby si zaměstnavatel ověřil, jakým způsobem při práci postupujete, a jak nad svěřenými úkoly přemýšlíte. Jedná se o metodu zaměřenou na chování. Zpravidla se zaměstnavatel zeptá na nějakou situaci z vaší minulosti a následně se bude doptávat na mnoho detailů. Cílem těchto otázek je nejen ověřit minulé zkušenosti, ale také predikovat vaše budoucí chování.

💡 Příklady behaviorálních otázek:

  • Vybavte si situaci, kdy jste museli pracovat pod tlakem. Jaká to byla situace? Co bylo vašim úkolem? Jak to celé dopadlo?
  • Popište mi situaci, ve které se vám v práci něco nepovedlo. Co to bylo? Jak byste postupovali nyní?

Situační otázky jsou podobné, ale místo minulosti se zaměřují na hypotetické situace v budoucnosti. Tazatel vám obvykle představí nějakou situaci a vy máte popsat, jak byste postupovali.

💡 Příklady situačních otázek:

  • Jaká by byla vaše reakce, kdyby vám nadřízený zadal úkol, které je nad vaše síly?
  • Popište mi, jak byste postupovali, kdybyste zjistili, že váš podřízený neplní svoje pracovní povinnosti.

Assessment centrum

Assessment centrum (dále jen AC) je v současné době méně častou formou výběrového řízení, přesto se s ním někdy můžete setkat. Zaměstnavatelům umožňuje otestovat měkké dovednosti uchazečů na praktických úkolech, které často odráží jejich budoucí pracovní náplň. Namísto toho, aby se vás tedy někdo ptal na to, jak byste nějakou situaci řešili, rovnou vás do situace vloží a následně sleduje, jak si s ní poradíte. AC trvá obvykle v rozmezí 3 až 6 hodin a absolvujete během něj celou řadou skupinových i individuálních úkolů. Spolupracovat budete s dalšími uchazeči o práci. Zaměstnavatel tak bude mít možnost porovnat vaše dovednosti s ostatními.

Chcete se o Assessment centru dozvědět více? Přečtěte si náš další článek.

Psychologická diagnostika

Také psychologická diagnostika či jiná forma testování může být součástí výběrového řízení, přestože se to v dnešní době děje poměrně vzácně. Může však významně doplnit obrázek o vás. Zaměstnavatel se díky ní může dozvědět, jaké jsou pravděpodobně vaše osobnostní charakteristiky, nebo jakým způsobem přizpůsobit pracovní náplň tak, aby vám dlouhodobě vyhovovala. Zpravidla se můžete setkat s diagnostikou v papírové nebo online podobě, a to ve formě osobnostního dotazníku nebo výkonového testu. Osobnostní testy jsou hodně o tom, jaký člověk je. Výkonové testy zjišťují, co člověk umí. Obvykle je na ně nějaký časový limit a nelze při nich používat žádné pomůcky. Zaměstnavatel jejich prostřednictvím může ověřit další nutné předpoklady k práci (jako např. intelekt nebo motivaci k výkonu).

Diagnostické testy jsou obvykle dělané tak, aby se v nich nedalo moc podvádět. S přípravou si proto příliš nelamte hlavu. Pokud máte možnost určit si, kdy budete test vyplňovat, vyberte si takovou dobu, kdy jste odpočinutí a v dobré náladě.

Testování dovedností a úkoly

Součástí výběrového řízení někdy také může být nějaká forma přímého testování vašich dovedností. Slouží k praktickému ověření vašich znalostí a schopností. Můžete se setkat s odbornými testy zaměřenými na konkrétní znalosti nebo praktickými úkoly simulujícími reálnou práci. Někdy můžete dostat zadání na doma, jindy budete muset úkol splnit přímo při osobním setkání. Často využívaným způsobem testování bývá tzv. hraní rolí. Personalista na pohovoru bude například hrát nespokojeného zákazníka a bude sledovat, jak si s ním poradíte. Setkat se můžete ale také například s prezentováním nebo řešením případové studie.

Pokud se domníváte, že by se test během výběrového řízení mohl objevit, nezapomeňte si předem zopakovat relevantní znalosti (můžete se inspirovat v inzerátu pozice, na kterou se hlásíte). Během plnění úkolu si pak velmi dobře přečtěte zadání a nebojte se doptat na nejasnosti.

Čeká vás brzy pohovor a rádi byste se na něj důkladně připravili? Využít můžete naši službu Pohovor nanečisto.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info