5 tipů, jak ještě vylepšit svůj motivační dopis
„Takového člověka hledáme.“ Podobná myšlenka by měla prolétnout hlavou HR, když si přečte váš motivační dopis. Pro některé personalisty je tento text velmi důležitý, pro jiné ani ne. Jako uchazeč ale nikdy nevíte, ke kterému z nich se váš dopis dostane, proto je dobré jeho přípravu nepodcenit.
„Takového člověka hledáme.“ Podobná myšlenka by měla prolétnout hlavou HR, když si přečte váš motivační dopis. Pro některé personalisty je tento text velmi důležitý, pro jiné ne. Jako uchazeč ale nikdy nevíte, ke kterému z nich se váš dopis dostane. Proč si tedy nezvýšit aspoň o trochu šance? Pojďme se na to společně podívat
Psaní motivačního dopisu nemá v lásce asi nikdo. Odhadnout správně délku, formálnost jazyka, zdůraznit ty správné informace, a ještě u toho působit přirozeně, to už dá celkem zabrat. Jak se v tom neztratit, se můžete dopodrobna dozvědět v našem e-learningovém kurzu.
V tomto článku vám přinášíme pět dalších tipů, které Vám pomůžou z dobrého motivačního dopisu udělat dopis perfektní.
- Předtím než se do psaní pustíte, prostudujte si opravdu pečlivě firmu, do které se hlásíte. Formálnost jazyka přizpůsobte tomu, jak na vás působí ze sociálních sítí a z jejich webu. V textu pak zdůrazněte specifické věci, které se vám u nich líbí. Vysvětlete, proč byste pro ně rádi pracovali. Čím konkrétnější důvody uvedete, tím lépe.
- Použijte při psaní stejná klíčová slova, která jsou uvedena v inzerátu. Někdy není na škodu tato slova následně v textu zvýraznit například jinou barvou nebo tloušťkou písma. Personalisté často nevěnují čtení moc času a řádky spíše přeskakují. Při takovém rychločtení pak v textu vyhledávají většinou právě klíčová slova. Moc to ale se zvýrazňováním nepřežeňte. Pokud budete mít každé druhé slovo napsané tučně, tak se význam trochu ztratí.
- Styl motivačního dopisu slaďte s vašim životopisem. A to jak po stránce obsahové, tak formální. Použijte stejný typ písma a stejné barvy. Pokud například tvoříte svůj životopis v Canvě, můžete v ní rovnou vytvořit i motivační dopis a propojit oba dokumenty nějakým společným prvkem (například barevný pruh v horní nebo dolní části stránky, zvýraznění klíčových slov stejnou barvou a podobně). Myslete také na to, že motivační dopis by měl sloužit především jako doplněk k životopisu. Není proto potřeba vše dopodrobna opakovat, stačí zdůraznit relevantní informace, které už se do životopisu nevešly.
- Nezapomeňte na čárku za oslovením a na dalším řádku začít malým písmenem. Zdá se to jako drobnost, ale může vám to strhnout potřebné body v očích personalisty. Na závěr se rozlučte, podepište se celým jménem a uveďte kontaktní údaje. Škodu nenaděláte ani uvedením data.
- Není nutné uvádět do dopisu adresu sídla firmy. Je to už spíše přežitek a působí to trochu zastaralým dojmem. Stejně tak není nutné dopis tisknout a podepisovat se pod něj rukou.
Bonusový tip na závěr: V inzerátu se o motivačním dopisu nic nepíše? Určitě nic nepokazíte, když jej i tak pro jistotu s životopisem do firmy pošlete. Přinejhorším si jej nikdo nepřečte. Na druhou stranu máte příležitost ještě více zdůraznit relevantní informace ze životopisu nebo některé body více rozvést.
Pokud byste rádi svůj motivační dopis s někým probrali, přihlaste se na konzultaci. Získáte zpětnou vazbu a pomůžeme vás se sladěním motivačního dopisu s inzerátem.