Psaní motivačního dopisu nemá v lásce asi nikdo. Odhadnout správně délku, formálnost jazyka, zdůraznit ty správné informace, a ještě u toho působit přirozeně, to už dá celkem zabrat. Jak se v tom neztratit, se můžete dopodrobna dozvědět v našem e-learningovém kurzu.
V tomto článku vám přinášíme pět dalších tipů, které Vám pomůžou z dobrého motivačního dopisu udělat dopis perfektní.
- Předtím než se do psaní pustíte, prostudujte si opravdu pečlivě firmu, do které se hlásíte. Formálnost jazyka přizpůsobte tomu, jak na vás působí ze sociálních sítí a z jejich webu. V textu pak zdůrazněte specifické věci, které se vám u nich líbí. Vysvětlete, proč byste pro ně rádi pracovali. Čím konkrétnější důvody uvedete, tím lépe.
- Použijte při psaní stejná klíčová slova, která jsou uvedena v inzerátu. Někdy není na škodu tato slova následně v textu zvýraznit například jinou barvou nebo tloušťkou písma. Personalisté často nevěnují čtení moc času a řádky spíše přeskakují. Při takovém rychločtení pak v textu vyhledávají většinou právě klíčová slova. Moc to ale se zvýrazňováním nepřežeňte. Pokud budete mít každé druhé slovo napsané tučně, tak se význam trochu ztratí.
- Styl motivačního dopisu slaďte s vašim životopisem. A to jak po stránce obsahové, tak formální. Použijte stejný typ písma a stejné barvy. Pokud například tvoříte svůj životopis v Canvě, můžete v ní rovnou vytvořit i motivační dopis a propojit oba dokumenty nějakým společným prvkem (například barevný pruh v horní nebo dolní části stránky, zvýraznění klíčových slov stejnou barvou a podobně). Myslete také na to, že motivační dopis by měl sloužit především jako doplněk k životopisu. Není proto potřeba vše dopodrobna opakovat, stačí zdůraznit relevantní informace, které už se do životopisu nevešly.
- Nezapomeňte na čárku za oslovením a na dalším řádku začít malým písmenem. Zdá se to jako drobnost, ale může vám to strhnout potřebné body v očích personalisty. Na závěr se rozlučte, podepište se celým jménem a uveďte kontaktní údaje. Škodu nenaděláte ani uvedením data.
- Není nutné uvádět do dopisu adresu sídla firmy. Je to už spíše přežitek a působí to trochu zastaralým dojmem. Stejně tak není nutné dopis tisknout a podepisovat se pod něj rukou.
Bonusový tip na závěr: V inzerátu se o motivačním dopisu nic nepíše? Určitě nic nepokazíte, když jej i tak pro jistotu s životopisem do firmy pošlete. Přinejhorším si jej nikdo nepřečte. Na druhou stranu máte příležitost ještě více zdůraznit relevantní informace ze životopisu nebo některé body více rozvést.