V první řadě se podíváme na motivační dopis z formální stránky.
Dopis by měl být krátký, stručný, ale informačně nabitý. Svojí délkou by určitě neměl přesáhnout jednu stranu. I to je ale často příliš.
Po vizuální stránce je ideální, pokud text zaplňuje zhruba 3/4 stránky. Není ale vhodné například zmenšovat velikost písma nebo jinak upravovat stránku tak, aby se tam vlezlo více textu. Rozsah by měl být okolo 1-1,5 normostrany (pozn. jedna normostrana odpovídá 1800 znakům včetně mezer).
Adresa by měla být zapsaná v tomto formátu:
- Jméno toho, komu je dopis adresovaný
- Název společnosti
- Adresa společnosti
Jak to tedy může vypadat?
Hned v úvodu dopisu nesmí chybět oslovení. Nejlepší je, pokud můžete přímo napsat jméno osoby, která je zodpovědná za výběrové řízení. Při oslovení buďte formální – použijte příjmení a případně titul. Oslovení křestním jménem je vhodné pouze ve chvíli, kdy se Vám zdá, že to odpovídá kultuře dané společnosti.
Po oslovení následuje obvykle informace o tom, na jakou pozici se hlásíte a kde jste se o ní dozvěděli. Tato věta není nezbytně nutná, ale obvykle slouží jako pěkný předěl mezi oslovením a dalším textem motivačního dopisu.
Nyní je zde prostor pro samotný text. Ten by měl být členěný na odstavce. Obvyklé je dělit text na zhruba 3-4 odstavce. Dlouhé bloky textu nepůsobí příliš přívětivě a mohou personalistu odrazovat od čtení.
Dopis uzavírá vaše jméno, které můžete doplnit o vaše telefonní číslo nebo e-mailovou adresu.