Máte učení nad hlavu? Vyučující je přísný a počasí vám taky vůbec nepřeje? Jak z takové situace vyjít vítězně, nebo aspoň ne jako poražený? Český vzdělávací systém je dlouhý a většina jeho účastníků projde opravdu hromadou látky. Trochu ale zapomněl (na)učit, co je klíčem k efektivnímu učení, a jak k učení přistoupit, i když na to nemáte zrovna ideální den. Člověk se učí celý život, hodí se proto vědět jak na to, aby se z učení nestal strašák a učení fungovalo o kousek lépe.
Efektivita učení závisí na mnoha faktorech. Namátkou – jak vás zadané téma zajímá, co vám přinese do života, jak dlouho si plánujete naučené v hlavě ponechat, jak přísně vyučující hodnotí, nebo jak je pro vás výsledek hodnocení vašich znalostí důležitý. Na takové faktory byste nejspíš za chvilku přišli i bez tohoto článku. Je ale dobré si těchto mnoho faktorů aspoň připomenout, protože není tolik potřeba dávat tip na efektivní učení, pokud vás dané téma baví a čtete si o něm po večerech a dovolených. Potřeba dobrého tipu vzniká hlavně ve chvílích, kdy jsou před námi překážky – chybí motivace, chuť a odhodlání.
Já jsem vizuální a ty?
Určitě už jste se někdy potkali s tvrzením, že každý máte preferovaný styl učení, který pokud odhalíte a budete uplatňovat, bude vaše učení efektivnější. Pokud je člověk vizuální, měl by se učit přeci hlavně čtením. Pokud je auditivní, tak pro změnu poslechem. Zní to lákavě, bohužel výzkumy ukázaly, že to není tak úplně pravda. Pokud se učíte vaším preferovaným stylem učení, efektivitě učení tím nepřispíváte. Každý z nás určitě preferuje jiný styl učení – někdo rád kreslí myšlenkové mapy, jiný poslouchá dokola nahrávky, které vytvořil ze studijních materiálů, další tvoří kartičky s otázkami. Každá látka a testová situace zároveň vyžaduje jinou přípravu – test s volbou možností, který nejde příliš do hloubky bude vyžadovat jiný přístup než tematicky úzce zaměřená esej na několik stránek. Náš preferovaný styl učení potom může trochu ovlivnit, jak nás samotné učení baví, což může mít na učení pozitivní vliv. Ten je však malý nebo zanedbatelný. Co s tím?
Testujte se
Výzkumy ukázaly, že aktivní vybavování je jeden z klíčových mechanismů podporujících efektivní učení. Osvojování nových znalostí je tedy efektivnější, pokud se cíleně vystavujete nutnosti si nové informace vybavit. Testový efekt, jak se tento mechanismus nazývá, vysvětluje třeba to, proč je některé učení se efektivnější než jiné:
- Zkoušení se navzájem vyžaduje formulaci odpovědi s malou nebo žádnou pomocí zápisků a taháků.
- Nanečisto prezentovat látku o samotě nebo před druhými je na tom podobně
- Učící kartičky (např. Quizlet.com) vyžadují, abychom pro sebe vytvořili otázky, zmapovali téma a podobně jako u zkoušení formulovali odpověď.
- Tvorba myšlenkových map a přepisování poznámek také vyžaduje formulaci odpovědi nebo vysvětlení – verbálně ale potichu.
- Doplním i tvorbu taháků na malé papírky, které jsou v dnešní době mobilů spíše za zenitem, ty vyžadují během přípravy tvůrčí vklad, aby se na malé místo vměstnaly podstatné informace.
Všechny tyto přístupy mají jedno společné. Mozek je aktivní tvůrce. Aby učení bylo efektivní, nesmí jít o bezmyšlenkovité přepisování, překreslování nebo pročítání. Hlava musí být aktivní, propojovat informace a vytvářet vlastní formulace. Zní to náročně, prakticky ale může takové učení zabrat méně času. Zvlášť pokud si práci dobře rozvrhnete, na což se taky v tomto článku podíváme.