Rady a tipy našich hostů
Buďte flexibilní v komunikaci. V každé situaci je potřeba reagovat na aktuální podmínky, okolní prostředí i na ostatní. V některých případech může být výhodné být pasivní či agresivní, vždy závisí na situaci a chování druhého člověka. Každý jsme jiný a unikátní, způsob komunikace proto přizpůsobujte jednotlivým lidem dle jejich osobnosti a vašemu společnému vztahu.
Dbejte na vztahy a hranice ostatních. Základem efektivní komunikace je dát prostor druhé straně, být schopen dobře naslouchat a jednat s respektem. Vztah mezi dvěma lidmi je vždy unikátní, snažte se poznat druhého člověka a jeho pozici. Důležité jsou hranice obou aktérů a pozitivní vztah mezi nimi, poté lze komunikovat snadněji a efektivněji. Snažte se respektovat ostatní a jejich emoce.
Nebuďte pasivní. Pokud budete pasivní ve svém jednání a komunikaci, bude pro ostatní snadné překračovat vaše hranice a využívat vás. Uvědomte si vaše hranice, možnosti a potřeby, myslete na ně.
Nebuďte agresivní. Asertivita končí tam, kde již nevnímáme hranice, potřeby a názory ostatních a jednáme jen sami za sebe.
Učte se ze svých chyb. Teorie je důležitá, ale efektivní a asertivní komunikaci si osvojíte jedině v praxi. Experimentujte se svým chováním, zkoušejte, které způsoby chování fungují, kterými dosáhnete svých cílů. Pokud se něco nepovede, naučte se vnímat chybu jako možnost učení a rozvoje. Zkuste to příště udělat jinak, a tak můžete optimalizovat své chování. Postupně tak budete moci budovat své sebevědomí, získáte důvěru ve své schopnosti a dovednosti, získáte zdravý vztah k sobě i ostatním.
Trénujte asertivitu v pracovním a akademickém prostředí. Naše jednání a způsob komunikace ovlivňuje mezilidské vztahy, emoce obou aktérů, ale také efektivitu práce. V pracovním prostředí se můžete opřít o nastavená pravidla, řád a normy pracoviště. Můžete si tak osvojit asertivní přístup i do svého osobního života, aniž byste ohrozili vztah s vašimi blízkými.
Pracujte sami na sobě. Naučte se poznat své hranice, hranice svých možností a vaše limity. Naslouchejte vlastnímu tělu a svým emocím. Využívejte naopak svých silných stánek a potenciálních zdrojů.
Nebojte se nesouhlasit, naučte se říct „ne“. Říct někomu „ne“ může být někdy náročné a nemusí se nám to dařit. Může však pomoci ocenit druhého, pochválit jej. Můžete říct: „To je zajímavá myšlenka, zároveň si myslím, že…“. Naučte se říkat „ne“, aby vaše „ano“ za něco stálo. Uvědomte si, že říct někomu „ne“ neznamená zavržení ostatních jako celé osoby, pouze nesouhlasíme s jejich nápadem, tvrzením či řešením.
Není potřeba reagovat hned. Zamyslete se nad svými úspěchy a neúspěchy, silnými i slabšími stránkami, zvažte své tvrzení a své postoje. Zamyslete se nad alternativními řešeními. Dopřejte si čas na zamyšlení, abyste se vyhnuli nepotřebným konfliktům a krizím.
Vyjasněte si, co je cílem i obsahem komunikace. Někdy je zdrojem problému či konfliktu pouze to, že se s ostatními špatně pochopíme a vzájemně si nerozumíme. Vyjádřete jasně váš postoj, potvrďte si vzájemné pochopení a vzájemně se podpořte v další komunikaci a kontaktu. Vyjasněte vzniklé nedorozumění a nejasnosti.
Někdy je jediným řešením odejít. V některých situacích je nemožné dosáhnout změny, zlepšení, úspěchu či kompromisu bez ohledu na naše kompetence a snahu. Nemusíte si vše nechat líbit. Někdy je proto nejlepším řešením odejít.
Rada na konec. Základem zdravé komunikace je lidskost, vzájemný respekt a slušnost.