Pohovor krok za krokem: Kompetence

Bez popisku
Když už teď víte, co vás zhruba na pohovoru čeká, je jednodušší se cíleně připravit. Projdeme si ještě jednou tři základní cíle pohovoru a u každého si řekneme, co se dá v rámci přípravy udělat.

V první řadě je vždy důležité zjistit, jaké kompetence od vás budou na pozici vyžadovat. Jak už jsme si ukázali v předchozí kapitole, k tomu vám nejlépe poslouží pracovní inzerát.

Úkol

Podívejte se teď na pozici, na kterou se chcete přihlásit. Vyznačte si všechny požadované kompetence. Ke každé kompetenci si zapište jednu až dvě otázky, kterými by si mohl personalista na pohovoru ověřit její úroveň.

 Tip

Inzerát, na který se hlásíte, si vždy raději uložte do počítače, abyste se k němu mohli před pohovorem vrátit i v případě, že ho firma stáhne z internetu.

Metoda STAR

Je potřeba, abyste o svých kompetencích uměli dobře mluvit. K tomu vám může posloužit metoda STAR. Jedná se o rámec, který vám pomůže vystihnout vaše myšlenky a zajistí, že vaše vyprávění bude mít hlavu a patu.
Základem této metody je to, že své zkušenosti demonstrujete na příkladech ze své minulosti. Místo toho, abyste jednoduše řekli, že nějakou kompetenci máte, můžete vyprávět příběh, ve kterém se popisovaná kompetence projevila.
S (SITUACE) – Nejprve popište situaci, ve které se vaše kompetence projevila. Kdy a kde se to stalo? Při jaké příležitosti? Jaké byly podmínky? S kým jste spolupracovali?
T (TASK) – Následně vysvětlete, co bylo vašim úkolem. Jaký byl váš cíl? Čeho jste měli dosáhnout? Jaké bylo zadání?
A (ACTION) – V hlavní části popište, co konkrétně jste vykonali. Jaké kroky jste podnikli? Jaká byla vaše úloha? Jaké činnosti jste provedli?
R (RESULT) – V závěru řekněte, jak to celé dopadlo. Jaký byl výsledek? Udělali byste příště něco jinak? Co se povedlo? Vzali jste si z toho nějaké ponaučení?
Uveďme si to na konkrétním příkladu:
P: Jaké jsou vaše marketingové dovednosti?

U: Co se týká marketingových dovedností, tak jsem zatím na juniorní úrovni. Už mám ale za sebou několik úspěšných projektů. Například když jsem před rokem pracoval jako specialista marketingu v jedné menší IT firmě (SITUACE), dostal jsem za úkol domluvit otištění prezentačních materiálů a článku k novému produktu. Cílem bylo zvýšit povědomí o produktu a získat tak nové zákazníky (TASK). Abych cíle dosáhl, sepsal jsme nejprve informace o novém produktu, které jsem získal po rozhovoru s produktovým manažerem. Následně jsem vytvořil seznam všech dostupných online magazínů, které by mohl náš produkt zajímat. Potom jsem si sepsal oslovovací e-mail a osnovu telefonátu, kde jsem shrnul všechny výhody produktu. Domluvil jsem si několik schůzek a setkal jsem se osobně během měsíce dohromady s patnácti zástupci z médií (ACTION). Výsledkem bylo, že se článek o novém produktu publikoval v šesti online magazínech. Díky těmto článkům se nám podařilo získat několik nových klientů. Pokud bych mohl něco změnit, tak bych příště raději místo psaní e-mailů do redakcí rovnou volal (RESULT).
Pokud byste se o využití metody STAR rádi dozvěděli ještě více, pusťte si náš podcast.

Kariérní podcast

Úkol

Teď je řada na vás, abyste si metodu STAR vyzkoušeli sami na sobě.

Postup:

1. Z inzerátu na vámi vybranou pracovní pozici si vyberte jednu kompetenci. Pokud se nyní nehlásíte na žádnou konkrétní pozici, vyzkoušejte si metodu STAR na některé z následujících obecných kompetencí: práce v týmu, organizační dovednosti, samostatnost, flexibilita nebo orientace na detail.
2. Vybavte si nějakou situaci z práce nebo z osobního života, při které se tato vaše kompetence projevila.
3. Situaci odvyprávějte pomocí metody STAR.

  Věděli jste, že...

Z analýzy skutečných pohovorů vyplývá, že lidé, kteří na otázky ohledně svých kompetencí, odpovídají pomocí popisu minulých zkušeností, mají vyšší šanci na přijetí v porovnání s uchazeči, kteří jen stručně shrnou úroveň své kompetence.

Bez popisku

Seznam úspěchů

Úkol

Někdy je těžké si během pár okamžiků na pohovoru vybavit minulé zkušenosti, úspěchy a vhodné situace. Není proto na škodu se nad tím zamyslet předem. Když pak padne některá ze záludných otázek, bude pro vás snazší si vybavit něco konkrétního. Pomoci vám v tom může tento krátký osobní inventář.
Zkuste si vyplnit sami za sebe tuto tabulku. Berte ji jen jako hrubou osnovu. Nemusíte nutně vyplnit všechny řádky. Naopak k některým oblastem můžete klidně napsat úspěchů více.

Ověřování dovedností

Bez popisku
Na některých pohovorech se můžete setkat také s ověřováním konkrétních znalostí a dovedností skrze testové otázky, úkoly nebo modelové situace. Tady je příprava vždy velmi individuální a odvíjí se především od povahy profese. Vycházejte při přípravě opět z inzerátu, který vám může napovědět, které znalosti či dovednosti si tímto způsobem na pohovoru mohou ověřovat.
Pokud je například v inzerátu uvedené, že požadují znalost Excelu na pokročilé úrovni, pak je pravděpodobné, že během pohovoru padne několik otázek, kterými si budou ověřovat skutečnou hloubku vašich znalostí. Můžete se setkat i s tím, že vám například dají krátký praktický úkol nebo vám zadají test.

 Tip

Pokud si ani po přečtení inzerátu nejste jistí, jaká úroveň některých dovedností je vyžadována, zeptejte se personalisty ještě před pohovorem, ať se můžete dobře nachystat.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info