Masarykova univerzita - logo

Co je Assesment centrum a jak ho vyhrát?

22. 5. 2018, Autor: Andrea Soukupová, copywriter KC MU

Co se skrývá pod zkratkou AC? Odhalte, jak tento typ výběrového řízení probíhá i jak se na něj co nejlépe připravit. Dozvíte se tipy a triky, jak zabodovat a zvýšit svou šanci na postup do dalšího kola.

Assesment centrum je forma výběrového řízení, při kterém se střetnete tváří v tvář s dalšími kandidáty. Setkáte se s 5 až 10 dalšími uchazeči, se kterými budete plnit skupinové úkoly. Při tom vás budou hodnotit pozorovatelé. Kromě skupinových úkolů vás budou čekat individuální úkoly, testování a možná i osobní pohovor. Počítejte s tím, že na rozdíl od pohovoru vám AC zabere celý den.

Těžce na cvičišti, lehce na bojišti

Pokud jste v e-mailu objevili pozvánku na AC, tak to není důvod k panice. Firmě se evidentně zalíbil váš životopis a chce vás vidět v akci. Rozehřívacím kolem většiny „Áceček“ je 1 –​ 5 minutové představení, na které se můžete připravit už doma. Zkuste o sobě říct pár vět, zmínit vaše koníčky i důvody, proč vás daná pozice zajímá. Dejte si ale pozor, abyste to s cvičením nepřehnali. Váš projev by neměl působit naučeně. Nezapomínejte, že první dojem je důležitý, tak si dejte na představení záležet.

               

Ve skupinových úkolech nemusíte rozdrtit ostatní

Další částí výběrového řízení bývají skupinové úkoly. Řešit můžete nejen reálné problémy, se kterými se ve firmě potýkají, ale i takové, které s daným oborem vůbec nesouvisí. Jak byste postupovali, kdybyste ztroskotali na pustém ostrově a mohli zachránit jen jednu věc z letadla? Zachránili byste filtr na vodu, křesadlo, nůž nebo mobil? Zadání může vypadat jednoduše, ale věřte, že každý bude mít jiný názor.                    
                      
Skupinové úkoly tu nejsou od toho, abyste se snažili překřičet a porazit ostatní. Jejich cílem je zjistit, jak dokážete argumentovat, jaké máte komunikační schopnosti, týmového ducha a jak umíte naslouchat. Uvědomte si, že firma nemusí hledat zrovna vůdčí osobnost, ale třeba kreativce, konstruktivního kritika nebo týmového hráče. Proto se nesnažte být šéfem za každou cenu a chovejte se tak, jak je pro vás přirozené.

               

Předveďte se u individuálních úkolů

Individuální úkoly poskytují jedinečnou příležitost zazářit a upozornit na vaše kvality. Úkoly bývají časově limitované, dostanete zadání a budete muset navrhnout řešení. Může jít o odborné zadání, které prověří vaše znalosti v oboru, nebo zadání prověřující vaši organizovanost, systematičnost a reakce ve stresových situacích. Očekávejte, že výsledky můžete prezentovat před porotou – potenciálním šéfem, kolegy i personalisty. Některé firmy rády testují, jak reagujete v nepříjemných situacích a úmyslně někomu z poroty přisoudí roli „záporáka“, nepříjemného zákazníka nebo hádavého kolegy. Neberte si nic osobně, je to součást testování vaší osobnosti.

                 

Osobnostní a psychologické testy nepřechytračíte

Osobnostní a odborné testy, testy temperamentu, Belbinův test, Hoganova profesní psychodiagnostika, testy pozornosti, testy z jazyka, psychologické testy i grafologické testy. Výčet je opravdu dlouhý a nedá se odhadnout, který vám přistane na stole. Existuje ale univerzální rada, jak psychologické testy zvládnout co nejlépe. Odpovídejte po pravdě a nelžete. Proč? Protože v testech jsou kontrolní otázky, díky kterým se vypočítává „lži score“. Lepší je odpovídat po pravdě, i když vám to není zrovna příjemné. Přece nechcete získat nálepku „uchazeč, který nejvíc lže“. 

Co je Hoganova profesní psychodiagnostika? 
Je to soubor tří  testů, které zkoumají vaši osobnost, temné stránky i motivy, hodnoty a cíle. Test se vyplňuje přes internet a výsledky je potřeba vztáhnout k pozici, na kterou se hlásíte. Nemůžete teda dopadnout dobře, nebo špatně. Test spíše prozradí, jestli máte vhodné kompetence pro danou profesi.

Výhra na dosah aneb užší výběr

Do užšího výběru postoupí lidé, kteří se nejvíce hodí na danou pozici. Pokud se do užšího výběru nedostanete, tak nezoufejte. Vaše přednosti určitě hledá jiná firma! V užším výběru většinou probíhají klasické pohovory s přímým nadřízeným a personalistou. Připravte si důvody, proč by měli přijmout právě vás, osvěžte si informace o firmě, zavzpomínejte na proběhlé AC a nenechte se zaskočit případným rozhovorem v angličtině – ten očekávejte zejména u pozic, které vyžadují komunikaci v cizím jazyce během pracovní doby.

Přejeme vám hodně úspěchů a nezapomínejte, že nejdůležitější je být sám sebou!
 


             

Hlavní partner