75 % zaměstnanců najdeme přes LinkedIn, říká recruiter Josef Kadlec

19. 4. 2016, Autor: Vojtěch Žák, copywriter Kariérního centra MU

Josef Kadlec se mi představil jako bývalý „ajťák“, který se snaží skrze inovace změnit svět recruitmentu. Založil společností GoodCall a Recruitment Academy, stal se prvním certifikovaným recruiterem LinkedIn ve střední Evropě a napsal knihu People as Merchandise. Společně jsme se setkali na jeho přednášce „Životopis je mrtvý: Jak si vylepšit profil na LinkedIN“, který pořádalo Kariérní centrum MU.

Vaše přednáška se jmenuje „Životopis je mrtvý“. Je v tomto období CV už skutečně pryč?
Dnes můžete mít životopis i jako prezentaci v Prezi nebo jako video. Tradiční CV, tedy wordovský dokument, je už poměrně zastaralé, podobně jako motivační dopis. LinkedIn je v podstatě elektronické CV. Lidé si ho mohou vyexportovat do PDF (pozor, mívá problémy s češtinou). Společnosti takové „životopisy“ postupně začínají akceptovat.

Přesto mám pocit, že tradiční CV je většinová záležitost. Věříte, že se to změní?
S technologickým pokrokem ano. Samozřejmě, je tu určitá setrvačnost. Podobně se před pěti lety říkalo, že do pěti let tu Jobs.cz ani ostatní pracovní portály nebudou, a jsou tady pořád. Nic se nestane za noc.

K jakým recruitmentovým nástrojům směřuje vývoj?
Naše firma nabírá lidi napříč všemi odvětvími kromě agenturních zaměstnanců, jako jsou svářeči, řidiči apod. Přesto znám jednu svářečskou firmu z Českých Budějovic, která si řekla „Jobsům už nedám ani korunu“ a všechny zaměstnance nabírá přes Facebook. Pro nás je ze 75 % hlavním zdrojem LinkedIn. Ostatní jsou rozdrobeny mezi Facebook, naši mobilní aplikaci, různá CV, web, reference apod.

Pracovní trh

Předtím jste odsoudil motivační dopisy, proč?
Vzhledem k tomu, jaká je situace na trhu a jaké lidi nabíráme, nás nemusí přesvědčovat, že jsou motivováni k práci. Ačkoliv se ve druhé fázi mají prodat nám, v první fázi my kontaktujeme je. Pro motivační dopis už není místo. Kdyby se hlásili přímo, potom by motivační dopis mohli využít, ale vzhledem k tomu, že je pracovní trh přesycen, tak k tomu chvíli nedojde.

A jaká je tedy situace na trhu?
Je málo lidí, kteří by aktivně sháněli práci. Většina lidí jsou pasivní kandidáti. Nemění práci stylem, že by dali výpověď a začali aktivně oslovovat firmy. Práci změní teprve, když už mají nabídku. Až bude zase recese a na jednu pozici se bude hlásit třeba deset kandidátů, tak se třeba začnou motivační dopisy zase používat.

Znám hodně čerstvých absolventů. Mnoho z nich buď nemůžou najít práci, nebo si ji našli, ale nebaví je. Co byste jim poradil?
Hodně záleží na tom, co dělají za obor. Pokud jim nevyhovuje jejich pozice, musí se z ní dostat, ale zároveň musí mít trhu co nabídnout. Často nezbývá, než stranou studovat sám. LinkedIn např. koupil vzdělávací portál Lynda.com, můžete sledovat přednášky ze Stanfordu online nebo se přihlásit na dálkové studium. Na LinkedIn se objevují certifikáty z Udemy.com apod. Důležité je dostat se na určitou úroveň.

Pravda versus lež

Personalista Tomáš Opařil v diskuzi na LinkedInu vznesl názor, že by byl rád, kdyby uchazeči ve svém CV „lhali a mlžili“. Jak se na to díváte vy?
Částečně s ním souhlasím, často z lidí teprve na pohovoru taháte, co vlastně umí. V CV by se nemělo přehánět, ale dostatečně popsat, jaké jsou vaše kompetence, s čím jste pracoval atd. Hodně to souvisí s kulturou v Čechách – Češi jsou jistým způsobem skromní, neumí se prodat. Byla by ovšem chyba psát, že perfektně umíte s Oracle Cloud, když jste o tom jenom četli v knížce.

Nejde tedy o to, aby lidé v CV lhali, ale aby byli méně „zbabělí“?
Určitě, a více informačně vyčerpávající. Ale musí uvádět pouze relevantní informace. CV má být upravené podle toho, kam je posíláno.

A co v LinkedInu, tam má být všechno?
Obecně ano, pokud nevíte, na co se chcete specializovat. Ovšem updatoval bych ho s určitou časovou posloupností. Pokud jsem studoval gymnázium v Brně, po pár letech tuto informaci smažu, protože jsem JUDr. a gymnázium už nikoho nezajímá. Informace na LinkedInu mají být hutné a heslovité. Obchodník třeba může napsat, jaké obraty udělal, na jaké řadě produktů pracoval apod. Stačí na to tři slova.

Hlavní partner